سومین همایش بین المللی مدیریت و کارآفرینی




عضویت در خبرنامه کنفرانس

تماس با دبیرخانه

02133699094

02136621318

02136621319

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

برنامه ریزى استراتژیک و ثروت زایی کار آفرینی

3 مهر 1395

 

به گزارش از واحد خبر مرکز برگزاری همایش بین المللی مدیریت آموزشی،برنامه ریزى استراتژیک ،تلفیقى از علم و هنر و در رأس مسئولیت هاى مدیریت عالى هر سازمان قرار دارد، بــــــه گونه اى که بدون آن اداره یک سازمان به نحو مطلوب و منطقى در شرایط رقابتى میسر نیست. در این مقوله، مدیر ارشد سازمان به مثابه  ناخداى کشتى مى ماند که نقش اصلى هدایت کشتى در دریاى بعضا متلاطم را به سرمنزل مقصود برعهده دارد. اگر تشبیه سازمان بدون مدیر ارشد به کشتى بدون ناخدا را بپذیریم، نقش و اهمیت مدیر ارشد سازمان بسیار پررنگ تر جلوه خواهدکرد. ناخداى کشتى باتوجه به توانایى هاى پرسنل خود و امکانات موجود در کشتى،همچنین تجزیه وتحلیل شرایط بیرون کشتى و پیش بینى شرایط آتى، بهترین مسیر، سرعت وجهت مناسب در مقاطع مختلف زمانى را انتخاب مى کند. ناخدا در شرایط بحرانى بااستفاده از خلاقیت خود، ابتکار عمل را در دست گرفته و از کشتى و سرنشینان خودمحافظت مى نماید. به بهانه درگذشت ناخداى شرکت اپل، این مطلب را به استیوجابز، یکى از موفق ترین مدیران چند دهه اخیر در سطح جهانى و از پیشگامان استراتژى کارآفرینى (Entrepreneurial Strategy) اختصاص مى دهیم

 

امروز همگان استیو جابز را به عنوان استراتژیست، کارآفرین،مخترع و بنیانگذار شرکت رایانه اى اپل و از پیشگامان صنعت IT مى شناسند. وى سالها با حقوق یک دلار در سال براى اپل کار مى کرد و این باعث شده بود که نام او به عنوان «کم حقوق ترین مدیر ارشد» در کتاب رکوردهاى جهانى گینس ثبت شود. باوجود اینکه حقوق او در اپل به شکل رسمى همان مقدار یک دلار در سال باقى مانده بود، جابز هدایاى ارزشمندى از طرف هیئت مدیره شرکت دریافت کرده و اززحمات اودر این شرکت بخوبى قدردانى شده است

 

مکتب کارآفرینى در استراتژى

 

هنرى مینتزبرگ- استاد نامى مدیریت استراتژیک در دانشگاه مک گیل مکاتب اصلى استراتژى را به ۱۰ مکتب اصلى تقسیم نموده که مکتب کارآفرینى یکى ازآنها است. استراتژى کارآفرینى گونه اى از استراتژى است که در آن فردى که کنترل واختیار سازمان را برعهده دارد، قادر است دیدگاه ها و عقاید خود را در مدیریت سازمان اعمال نماید. معمولا استراتژى کارآفرینى درسازمان هاى تازه تأسیس یا کوچک که قادرند به راحتى جایگاه خود را در محیط بیابند، مورداستفاده قرار مى گیرد.

البته با بزرگ تر شدن سازمان مى توان چنین استراتژى هایى را به سمت استراتژى هاى نوآورى سوق داد

 

در سازمان هایى که از استراتژى کارآفرینى استفاده مى کنند،رهبرى برجسته و آینده نگر سازمان را به پیش خواهد برد. چنین سازمانى داراى عزت نفس است و دورنمایى را تعیین مى کند که به اندازه کافى استراتژیک به نظر مى رسد. مدیر چنین سازمانى، با استفاده از دورنما، پل بسیار مهمى را از زمان حال به آینده سازمان ترسیم مى کند. نیاز به توفیق طلبى بیش از هر چیزى حتى پول، کارآفرین راتحریک مى کند. هدف برجسته  سازمانى که کارآفرینانه فعالیت مى کند، رشد است ورشد ملموس ترین نشانه موفقیت. از نظر مدیران جوان کارآفرین، توسعه  بى هدف نوعى بیمارى است که سازمان به آن مبتلا است و به جاى توسعه  سیستم هاى موجودباید روش هاى جدیدى را با استفاده از استراتژى هاى نوآورى خلق کرد. در اثر نوآورى در خدمات و ارائه محصولات جدید یا اصلاح شده به بازار، مزیت هاى جدید رقابتى براى سازمان ایجاد مى شود. اگر این روند ادامه یابد، سازمان مى تواند به راحتى رهبرى بازار را به عهده گرفته و به عنوان پیشگام، نبض بازار را در دست گیرد

 

استراتژى کارآفرینى در شرکت اپل

 

باتوجه به ادبیات مطرح شده در مورد استراتژى کارآفرینى ومقایسه آن با آنچه استیو جابز در شرکت اپل انجام داده است، مى توان اظهار داشت

دلیل موفقیت شرکت اپل با بیش از ۵۰ هزار کارمند، فروش بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار درسال و رشد ۶۰ درصدى فروش در هر سال، این است که این شرکت نوآورى را به صورت هدفمند و به عنوان یک فرایند استراتژیک و پایان ناپذیر دنبال مى کند

 

استیو جابز به عنوان یک کارآفرین اپل را تاسیس کرد و نوآورى هاى اولیه  شرکت توسط شخص وى انجام مى گرفت. درحالیکه امروزه، فرهنگ سازمانى مبتنى بر نوآورى در این شرکت نهادینه شده و نوآورى نه به صورت فردى بلکه به صورت سازمانى متجلى مى شود. شرکت اپل گردهمایى سالانه اى درخصوص استراتژى هاى شرکت را با حضور گروهى از مدیران و کارکنان شرکت تحت عنوان «یکصد کارمند برتر» برگزار مى کند و کارکنان شایسته اى که مهارت هاى قوى و ایده هاى عالى دارند به عنوان کارمندان برتر انتخاب مى شوند. اپل با اینکار خود به دیگران مى آموزد که مطابق بااصول نوآورى استراتژیک، سازمان نباید متکى به تنها یک فرد براى خلق ایده  هاىجدید باشد؛ بلکه باید از طریق پرورش و تشویق استعدادها، روحیه  خلاقیت ونوآورى را در تمامى سطوح سازمان ایجاد و حفظ نمود

 

به اعتقاد استیو جابز، سادگى نهایت پیچیدگى است. وى به ایدههاى بسیارى نه گفت تا بتواند تنها محصولات مورد نیاز مشترى را تولید کند. این اعتقاد او حکایت از استراتژیست بودنش دارد، زیرا استراتژى بیش از اینکه مربوط به انجام دادن برخى کارها باشد، مربوط به انجام ندادن برخى کارهاى بیهوده اى است که زمان، پول و انرژى سازمان را هدر مى دهد. تنها راه انجام کارهاى بزرگ از دید جابزاین است که آنچه را انجام مى دهید واقعا دوست داشته باشید و اگر تاکنون آن رانیافته اید، هرگز مأیوس نشوید و به جستجوى آن ادامه دهید. زیرا درصورت علاقه نداشتن به کارتان، نمى  توانید منشاء نوآورى در سازمان باشید

پژوهشگران گرامی،لطفا از محورهای همایش بین المللی مدیریت و کار آفرینی ایران دیدن کنید.برای برخورداری از مزایا و گواهینامه علمی در این مرکز که افتخار برگزاری نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران را از آن خود کرده است ثبت نام کنید.

برچسب ها : همایش ، همایش بین المللی ، معرفی همایش ، گواهی ، گواهی نامه ، کارشناسی ارشد ، دکترا :مقاله ، پوستر ، مجلات برتر ، مقاله ، پایان نامه، جزوه های ارشد ، کنکور ارشد ، گواهی نامه کنگره ، گواهی نامه کنفرانس ، گواهی نامه همایش ، چاپ مقالات ،نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت و کار آفرینی ایران ، چاپ مقالات ISI و ISC دریافت مقاله ، اکسپت مقاله ، اکسپت مقالات ، نمایه شدن مقاله ، نمایه شدن مقالات ، ارسال گوهی نامه ، دریافت گواهی پیش از موعد ، هیات علمی ، نگارش مقاله ، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت و کار آفرینی ایران ، راهنمای نگارش مقاله ، فراخوان مقاله ، ثبت،مداکره،مقاله نویسی


406
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
پوستر کنفرانس مدیریت وکار آفرینی
حامیان علمی و معنوی

حامیان رسانه ای





مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران