عضویت در خبرنامه کنفرانس





تماس با دبیرخانه

02133699094

02136621318

02136621319

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

حامیان رسانه ای

کارآفرینی

13 بهمن 1393

عصر جدید، عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایه هاست، كشورهای بزرگ صنعتی كه فاتحان این عرصه اند بهره- وری از منابع و سرمایه ها را در سرلوحه كار خود قرار داده اند و در پرتو وجود افراد تحصیلكرده و متخصص، چرخ های رشد و توسعه را به حركت در آورده اند و به ابداعات و نوآوری هایی دست یافته اند .


عصر جدید، عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایه هاست، كشورهای بزرگ صنعتی كه فاتحان این عرصه اند بهره- وری از منابع و سرمایه ها را در سرلوحه كار خود قرار داده اند و در پرتو وجود افراد تحصیلكرده و متخصص، چرخ های رشد و توسعه را به حركت در آورده اند و به ابداعات و نوآوری هایی دست یافته اند .

دسترسی به این نوآوری ها كه اقتصاد كشورهای توسعه یافته را از نو زنده كرده است منوط به كارآفرینی است. كارآفرینی به این دلیل كه جامعه را به سمت تغییرات تكنیكی و مبتكرانه سوق می دهد و باعث رشد اقتصادی می‌شود حایز اهمیت است. كارآفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب بالا رفتن كیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد، كاهش اضطراب های اجتماعی و بهره وری از منابع ملی می‌شود. كارآفرینی پدیده فنی- اقتصادی جدیدی است كه در دو دهه اخیر جهان اقتصاد و صنعت را با پیامدهای شگفت خود متحول ساخته است.

با توجه به دلایلی كه در زمینه اهمیت كارآفرینی وجود دارد ضروری است برنامه ریزان و كارگزاران دولتی با حمایت همه جانبه از فرایند كارآفرینی و برنامه ریزی جامع، زمینه رشد و ترویج فرهنگ كارآفرینی را فراهم كنند.

نظریه‌ پردازان علم مدیریت كه بعد فنی كارآفرینی را بررسی می كنند بر این اعتقاد هستند كه كارآفرینان می- توانند در كلاس درس آموزش ببینند و بالنده شوند، بنابراین كارآفرینی امروزه به یكی از مهم ترین و گسترده ترین فعالیت‌های دانشگاه‌ها تبدیل شده است. دانشگاه­ها ملزمند برای ترقی و ترویج آموزش كارآفرینی بیاندیشند، چون نسل جوان نیاز داردكه بداند چطور در برابر محیط­های ناامن و پیچیده و قوانین و مقررات متغیر در بازار كار انعطاف پذیر عمل كند. ساختار نظام آموزشی باید طوری تنظیم گرددکه فارغ التحصیلان بتوانند در آینده به صورت کارآفرین در جامعه فعالیت کنند.

تعریف مدیریت و کارآفرینی :
مدیریت عبارت است از فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف های تعیین شده سازمان و کار آفرینی فرآیندی از ارائه اندیشه های نو، بهره گیری از امکانات و فرصت های موجود با تکیه بر دانش، پیشه و کار مربوط به آن و پذیرش خطر است. یک کار آفرین به منظور تحقق ایده اش عوامل مورد نیاز مانند: زمین، نیروی کار، مواد مصرفی و سرمایه را فراهم آورده و با استفاده از قدرت تصمیم گیری، مهارت ها و استعدادهای فردی اش در طراحی، سازمان دهی، اندازی مدیریت واحد جدید، ایده اش را تحقق ساخته و از این راه به کسب درآمد می پردازد.

ارتباط بین مدیریت و کارآفرینی :

نگرش­ ها و رفتارهاي كارآفرينانه لازمه موفقيت و بقاي سازمان ها در هراندازه است متغيرهاي بسياري بركارافريني سازماني تاثير مي­گذارند اين متغيرها شامل ويژگي هاي شخصي و انگيزشي مديران و نيز ويژگي­هاي صنعتي است كه شركت درآن فعاليت مي كند با وجود اين بسياري از محققان معتقدند متغيرهاي سازماني و استراتژيك تاثير بيشتري بر كارآفريني دارند اقدامات مربوط به مديريت استراتژيك از جمله اقدامات مديريتي است كه تسهيل كننده كارآفريني سازماني مي­باشد.

امروز اين اعتقاد که موتور رشد و توسعه فراگير جوامع و کشورهاي مختلف، پيشرفت­ هاي صنعتي و توليدي آن­ها و به عبارت ديگر توسعه صنعتي آن­ها در راستاي نوآوري مي باشد مورد تأکيد اکثر صاحبنظران توسعه قرار دارد. تجربه­ کشورهاي توسعه يافته نشان داده است که صنعت، محور توسعه بوده و به ندرت مي­توان کشوري يافت که به گونه ه­اي ديگر توسعه يافته باشد. اما امروزه توسعه صنعتي خود مرهون وجود عوامل ديگري است که ما را به آن هدايت مي کند. براي توسعه صنعت بايد از علم و تکنولوژي خود استفاده کرد به طوري که در آن نوآوري و کارآفريني و افزايش همکاري وجود داشته باشد . لازمه بهره وری مناسب از این فرآیند مدیریت و هدایت بهینه و کاربردی ابزارهای موجود در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار می­باشد.

دانشگاه

دانشگاه­ها نيز بايد با نگرش نو به آموزش، تحقيقات، نوآوري و توسعه فرهنگ کارآفريني دست به تحول اساسي زده و با تربيت نيروهاي محقق، خلاق و توسعه يافته، زمينه ورود به صنايع پيشرفته و توسعه آن را به سهم خود فراهم سازند.

دانشگاه ­ها و ساير مراکز تحقيقاتي می­بایست، ايجاد همبستگي نسبي تحقيقاتي با اهداف توسعه صنعتي، تحول رشته­ هاي دانشگاهي نسبت به روند تحول فن آوري و آينده نگري و اصالت بخشي به تحقيقات، آموزش کارآفريني در دانشگاه ها و شناسايي افراد مستعد و ارزش آفرين (کارآفرين) در دانشگاه ها توسط گروه خبره اي که در صنعت کار کرده اند، تشويق و حمايت دانش آموختگان مستعد دانشگاه­ ها در سطح کشور از طريق رسانه هاي جمعي و کمک­ هاي آزمايشگاهي و کمک هاي مالي، توسعه فرهنگ نوآوري و کارآفريني از طريق دوره هاي آموزشي، برگزاري سمينارها و ... را از اهم وظایف خود بدانند.


1358
مطالب مرتبط

مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران